Wat is een dashboard?

De meeste simpele definitie van een dashboard is dat het een visuele weergave van (bedrijfs)data is. Vaak wordt deze data weergegeven in grafieken, tabellen, kaarten en diagrammen. Een dashboard kan zowel historische data als realtime data bevatten.

Ook spelen Key Performance Indicators (KPI’s) een belangrijke rol in een dashboard. Deze KPI’s kunnen in één oogopslag weergeven hoe de onderneming ervoor staat.

Om maximaal profijt te hebben van een dashboard, is het van het grootste belang dat de data die wordt weergegeven juist is, en van goede kwaliteit. Het onderwerp ‘kwaliteit van data’ zal in toekomstige posts op deze website aan bod komen.

Wil je er zeker van zijn dat je de juiste data voor ogen hebt, en dat deze data ook van hoge kwaliteit is? Dan heb je iemand nodig die een goed inzicht en begrip heeft van de (bedrijfs)data. Hierbij kun je denken aan een data-analist of een Business Intelligence analist.

Voordelen van een (Power BI) dashboard

Enkele voordelen van een dashboard, en dan met name een dashboard gebouwd in Power BI, zijn de volgende:

  • Een dashboard stelt de gebruiker in staat om data zelfstandig te analyseren
  • Meerdere databronnen kunnen gekoppeld worden om zodoende een totaalbeeld van de data te krijgen
  • Power BI is veelzijdig: het biedt de mogelijkheden om dashboards aan te passen aan individuele wensen van een organisatie
  • Een Power BI dashboard kan gemakkelijker gedeeld worden binnen de organisatie

Enkele praktische tips bij het bouwen van een (Power BI) dashboard

  • Zorg ervoor dat de data die getoond wordt relevant is. Een HR afdeling heeft weinig aan sales data en een sales afdeling heeft weinig aan gegevens over het verloop van personeel.
  • Voorkom een visuele overload. Het adagium ‘less is more’ is bij dashboards altijd iets om in het achterhoofd te houden: te veel visuals op een enkel dashboard kunnen een averechts effect hebben op de praktische bruikbaarheid van het dashboard.
  • Beperk het aantal kleuren dat je gebruikt in het dashboard. Kleurgebruik kan een sterk middel zijn om de aandacht van de kijker ergens op de focussen. Te veel kleurgebruik kan de gebruiker echter in verwarring brengen omdat het niet direct duidelijk is waar de aandacht op gericht moet worden.